Všeobecne sa konštatuje, že internetová komunikácia dramaticky zrýchlila, zjednodušila, zefektívnila ľudské kontakty, ale zároveň priniesla i silné prvky súkromnia do komunikačných vzťahov medzi účastníkmi diskusie. Výmena informácií sa deje, akoby jej účastníci boli v priamom, bezprostrednom kontakte i keď sú od seba vzdialení i desiatky tisíc kilometrov. Základná ponuka možností v tejto oblasti je formou stručného popisu uvedená v ďalšom.
1. Práca s elektronickou poštou Gmail
Používanie menoviek, vkladanie príloh. Nastavenia pošty, fotografia, podpis.
2. Instantná (okamžitá) komunikácia – chat v pošte Gmail.
Rozhovor (chat) je formou v internetovej komunikácii, ktorá nachádza čoraz významnejšie uplatnenie vďaka vysokej pohotovosti a bezprostrednosti. Elektronická pošta Gmail umožňuje takúto formu komunikácie bez nutnosti zvláštneho programového vybavenia (známeho ako ICQ, Miranda, Trilian a pod.).
Ide o systém alebo spôsob na komunikáciu prostredníctvom textových správ, ktoré sa posielajú prostredníctvom počítačovej siete v reálnom čase (angl. instant messaging - skratka IM). V pošte Gmail je táto služba ovládaná z panelu s názvom „Rozhovor“ pod zoznamom priečinkov naľavo od hlavného okna.
Úprava komunikačných parametrov sa nastavuje pomocou príkazu „Možnosti“ v spodnej časti panelu.
Komunikácia môže prebiehať len medzi užívateľmi, ktorí sú obidvaja naraz online (na linke, v spojení). Tento stav sa zapína/vypína pomocou príkazu „Nastaviť stav tu“ pod vlastným menom. Po zapnutí do stavu
„K dispozícii“ (symbol zelený krúžok) sa aktualizuje stav u možných účastníkov v zozname kontaktov.
3. Stránky diskusných skupín a skupinová stránka Tretiveknalinke
Využitie elektronickej pošty pre zorganizovanie určitej verejnej výmeny názorov, poznatkov i SW prostriedkov.
Skupiny Google – využitie účtov Gmail pre vzájomnú komunikáciu. Vyhľadávanie v skupinách Google.
Skupina Tretiveknalinke
Prostriedky skupiny
Profily členov - nastavenia oprávnení členov, Diskusie, Stránky, Súbory
Návody pre prácu v rámci skupiny
- stránka o skupine, ostatné stránky skupiny.
Nastavenie profilu člena.
Diskusie: príspevok do diskusie, aké sú možnosti prispievať, nová téma diskusie, odpoveď na diskusný príspevok,
skrytá odpoveď (len autorovi príspevku).
Možnosť ukladať a sťahovať si súbory
4. Iné sociálne skupiny
Orkut je sociálna sieť, ktorú poskytuje portál Google. Je zrejmé, že napríklad mnohé moduly zo služby Gmail tu nachádzajú uplatnenie – rozhovor sa organizuje podobným spôsobom.
- http://www.orkut.com/Main#Home.aspx
Facebook je dnes asi najrozšírenejšia sociálna sieť, lokalizovaná už i do slovenčiny.
- http://cs-cz.facebook.com/
Ďalšie záujmové skupiny a siete, len ako príklady tých, ktoré sú dostupné v slovenčine, resp. češtine.
Záujmová skupina: Hubári - http://www.nahuby.sk/;
Česká diskusná skupina užívateľov Google: http://groups.google.com/group/gugcz;
Slovenské klebetenie: pokec.sk;
Vyhľadávanie a komunikácia medzi spolužiakmi: spoluziaci.sk
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára