02 marca 2010

Program na 3. marca 2010

SKYPE – telefonovanie cez internet

Skype je podľa wikipédie komunikačný peer-to-peer program od spoločnosti Skype Technologies S.A www.skype.com , umožňujúci prevádzkovať internetovú telefóniu (VoIP). Jeho autormi sú Niklas Zennström a Janus Friis. Skype umožňuje hlasovú komunikáciu medzi jeho užívateľmi podobne ako cez klasický telefón, ako aj iné služby, napríklad komunikáciu prostredníctvom posielania krátkych správ, t.j. chat, komunikáciu aj s videom a zasielanie súborov.

Základné služby ako telefonovanie, video a instant messaging v rámci siete Skype sú poskytované zdarma. SkypeOut je platená služba umožňujúca telefonovať do tradičných telefónnych sietí (pevných aj mobilných), a to po celom svete a v prípade niektorých štátov aj lacnejšie.

Požiadavky na hardware

Podmienkou pre využívanie Skype (na telefonovanie) je, aby sme mali v počítači zvukovú kartu a príslušné zariadenia pre vstup a výstup zvuku. Môže to byť mikrofón a reproduktory, ale pre Skype sú zvlášť výhodné slúchadlá spojené s mikrofónom, ktoré okrem toho že sú lacné, zároveň odstraňujú problém s ozvenou, ktorý je spôsobený tým že mikrofón zachytáva okrem vášho hlasu aj zvuky z reproduktora. V obchodoch dostať špecializované „sady“ ktoré sú často označované ako vhodné pre Skype (dokonca aj s video-kamerou).

Ak teda zariadenia máme, je vhodné ešte pred začatím príprav na využívanie programu Skype odskúšať ich funkčnosť. O zvukovej karte počítača sa môžete dozvedieť viac v http://tretiveknalinke.blogspot.com/2009/05/program-na-7-maja-2009.html#more , alebo https://sites.google.com/site/tretiveknalinke/audiozaznamy-na-pc#TOC-HW-person-lneho-po-ta-a-pre-pr-cu-s .

Štandardné slúchadlá s mikrofónom sa pripájajú ku zvukovej karte počítača pomocou zástrčiek, označovaných ako „3,5 mm stereo jack“. Dôležité je, že zástrčka mikrofónu je obvykle ružová (červená) a zástrčka slúchadiel je zelená. Drvivá väčšina dnes používaných počítačov, ktoré sú zabudované do skriniek „miditower“ alebo „minitower“ je vybavená konektormi zvukovej karty na zadnej strane skrinky („Mic“ pre mikrofón a „Line out“ pre aktívne reproduktory) a na prednej strane „Headphone“ a “Mic”. Praktickejšie je zapojenie do predných konektorov, týmto zapojením sa príslušné konektory na zadnej strane odpoja.

Preskúšanie funkčnosti HW

Pred nainštalovaním programu Skype je užitočné overiť si funkčnosť audio zariadení. Príslušný postup závisí od toho, akými komponentmi je počítač vybavený. Nasledujúci popis platí pre zvukové zariadenie (kartu) Realtek AC 97 Audio, integrované na základnej doske a operačný systém Windovs XP.

Otestovať slúchadlá

clip_image002Z ponuky Štart spustiť > Ovládací panel> Sound Effect Manager >
AC97Audio Configuration > Karta Speaker test.

clip_image004Nastaviť kurzor myši na obrázok ľavého reproduktora, klepnúť ľavým tlačidlom. Z ľavého slúchadla alebo reproduktora musí zaznieť skúšobný tón.

Zopakovať na obrázku pravého reproduktora. Ak tón zo slúchadiel nezaznie, preskúšať so zapojením reproduktorov do zadného výstupu „Line Out“. Ak to tu funguje, preskúšať slúchadlá na inom zdroji zvuku, v prípade poruchy vymeniť alebo opraviť.

Ak je všetko v poriadku, otestovať mikrofón.

clip_image002[5]Presvedčíme sa, že vstup pre mikrofón nemáme vypnutý. Klikneme pravým tlačidlom myši na ikonku reproduktora v oblasti oznámení na hlavnom paneli.

clip_image002[7]Z rozbalenej ponuky klikneme na „Otvoriť ovládanie hlasitosti

 

clip_image004[5]

Otvorí sa okno „Volume Control

Ubezpečíme sa, že v stĺpci „Microphone“ nie je zaškrtnutá voľba „Stlmiť“, v prípade potreby nastavenie upravíme a kartu zavrieme.

 

 

clip_image002[9]V okne Štart > Ovládací panel > klikneme na ikonu Zvuk a zvukové zariadenia

clip_image004[7]

 

 

Otvorí sa okno „Zvuk a zvukové zariadenia“ – vlastnosti. Otvoríme kartu Hlas na spodnej strane stlačíme tlačidlo „Testovať hardvér“.

 

Otvorí sa okno Sound Hardware Test Wizard, Microphone Test.

 

clip_image002[11]

 

 

Zariadenie testujeme rozprávaním do mikrofónu, ak je v poriadku, v závislosti od sily nášho hlasu by sa mal v časti s nadpisom „Recording“ pohybovať indikačný stĺpec, ukazujúci hĺbku modulácie.

Ak test reaguje správne, pokračujeme ďalej stlačením tlačidla „Ďalej>“

Aktivuje sa skúška mikrofónu spolu s indikáciou reprodukcie pod ikonkou reproduktora v časti „Playback“. to, čo hovoríme do mikrofónu by sme mali počuť v slúchadlách. Ak je všetko v poriadku, môžeme pristúpiť k príprave software.

Príprava software

Na rozdiel od služieb Google, Skype je samostatný program. ktorý je síce zadarmo, ale treba ho nainštalovať. Skontrolujeme, či už nemáme nainštalovaný tento program (v priečinku Program Files potom je skupina Skype alebo na ploche je ikona clip_image004). Ak nie, musíme si ho stiahnuť (download“) zo servera www.skype.com .

clip_image002[13]Po otvorení stránky klikneme na tlačidlo „Stažení programu Skype“ (obrázok). Po stiahnutí nasleduje inštalácia programu obvyklým spôsobom.

Registrácia

clip_image002[15]Po prvom spustení sa treba zaregistrovať vyplnením formulára.

Hlavné okno programu (aktuálne vo verzii 4.2) poskytuje v českej verzii ľahko zrozumiteľné ovládanie. V časti nástroje sa ponúka možnosť zmeny jazyka (Popisovaný postup umožňuje priamo stiahnutie v českej clip_image004[9]lokalizácii).

 

 

 

Príkaz „Nastavení“ dáva možnosť na overenie funkčnosti a spolupráce hardware s programom.

 

clip_image002[17]V danom prípade na obrázku máme kartu nastavenia zvukových zariadení. Ponúka sa tu kontrola mikrofónu, reproduktorov, nastavenie spôsobu zvonenia.

Testovací hovor

Jeden z príkazov spúšťa testovací telefonický hovor, kde je možné v krátkej sekvencii zaznamenať/nahrať prostredníctvom mikrofónu niekoľko slov a následne si vypočuť túto nahrávku v slúchadlách. clip_image002[21]

 

Status prítomnosti

clip_image002[19]

 

 

 

 

 

 

Príkaz „Skype>Stav“ umožňuje nastavenie vlastného „statusu prítomnosti v sieti Skype“.

Možné voľby sú: Online – zelené; Neprítomný – žltá; Nerušiť – červená; Neviditeľný – svetlošedá; Offline – šedá.

Kontakty

clip_image002[23]Samotná komunikácia prebieha tak, že treba najprv vyhľadať kontakt pomocou „Pridať kontakt“ a potom Add selected contact (Pridať vybraný kontakt) zobrazené na nasledovnom obrázku. Ak má daný užívateľ nastavenú ochranu súkromia, potom ho je potrebné požiadať o povolenie na pridanie do zoznamu kontaktov (Kontakty).

clip_image002[25]

 

 

 

 

Ako telefonovať

Samotná komunikácia prebieha potom tak, že vyberiete nejaký svoj kontakt zo zoznamu (samozrejme že najlepšie ten ktorý je online) a buď naň kliknete dvakrát alebo raz a potom stlačíte zelený telefón. Ak máte spojenie s kontaktom, ktorý má zapnutú videokameru, môžete sledovať i partnerov obraz. V príklade na obrázku nám Skype oznamuje, že nemáme zapojenú kameru a náš partner nás nemôže vidieť.

 

História

clip_image002[27]Aj keď to nič nestojí, k dispozícii máme zoznam všetkých hovorov na karte história.

Prijatie hovoru

Prijať hovor je podobne jednoduché – stačí stlačiť zelený telefón. Skype sa nastaví tak, že sa spúšťa so štartom Windows (čo sa dá zmeniť v Nastaveniach) a preto netreba aby zvonil, keď vám niekto telefonuje, pretože automaticky vyskočí do popredia okno Skype. Keby ste sa predsa len vzdialili od počítača, nezabudnite si prepnúť zvuk zo slúchadiel na reproduktory.

Chat

Okrem telefonovania je možné pomocou Skype posielať aj posielanie okamžitých textových správ (Chat).

Ani to však nie je všetko. Skype umožňuje posielanie súborov, alebo komunikáciu pomocou videa, ako už aj spomínané telefonovanie do normálnych telefónnych sietí.


Spracované s použitím publikácie M.Babinský, M. Slezák: “Počítač, internet, gmail a iné služby”, Bratislava 2010

Žiadne komentáre: