15 februára 2011

Program na 16. februára 2011

Internetová encyklopédia Wikipédia hovorí, že pojem komunikácia môže znamenať:

  • výmena informácií, myšlienok, názorov a pocitov medzi živými bytosťami obyčajne prostredníctvom spoločnej sústavy symbolov:
  • v informatike: odovzdávanie informácií medzi subsystémami sústav alebo medzi systémom a okolím,
  • alebo chápané všeobecne:
    o dorozumievanie
    o oznámenie, sprostredkovanie (informácie)

Nás bude v tomto príspevku bude zaujímať Internetová komunikácia ako výmena informácií prostredníctvom siete internet

Elektronická pošta

Elektronická pošta E-mail

Cloud-Email-01 E-mail umožňuje poslať textovú správu (e-mail alebo len mail) komukoľvek, kto má e-mailovú schránku a poskytne nám jej adresu. Spoločne s textom sa dá poslať aj príloha v podobe obrázku alebo iného druhu súboru. Doručená pošta čaká v poštovej (mailovej) schránke pokiaľ si ju prečítate. Na to môže slúžiť Poštový (mailový) klient. Je to program, nachádzajúci sa na našom počítači, ktorý so schránkou komunikuje. Schránka je uložená na mailovom serveri, takže poštu môžeme dostávať priebežne. Po prihlásení (zadaní mena a hesla) zo servera sťahuje poštový klient správy na náš počítač. To sa deje cez poštový protokol POP3 alebo IMAP. Na odosielanie správ, slúžia protokoly SMTP.

Webmail (freemail)

Cloud-Webmail-02 Iným a čoraz populárnejším spôsobom, ako posielať e-maily bez potreby poštového klienta, sú freemailové (bezplatné) služby, určené pre tých, ktorí sú už pripojení k internetu. K známym bezplatným poskytovateľom e‑mailovej schránky zadarmo patria napríklad:

Služby sa odlišujú rôznou kvalitou, spoľahlivosťou alebo vkladaním reklamného obsahu do každej odoslanej správy. Keďže sú zadarmo, poskytovatelia nič negarantujú, no napriek tomu sú výpadky funkčnosti minimálne. Všetky menované služby disponujú webovým rozhraním, čo znamená, že svoje maily môžeme čítať a odosielať z prostredia webovej stránky a teda z hociktorého počítača, pripojeného na internet.

Okamžité správy (Instant messaging)

Cloud-IM-02Instant messaging (skratka IM; prekladané ako odosielanie / posielanie / zasielanie okamžitých správ, rýchle posielanie/zasielanie správ, okamžitý messaging, okamžité spracovanie správ) je internetová služba, umožňujúca svojim užívateľom sledovať, ktorí ich priatelia sú práve pripojení, a podľa potreby im posielať správy, chatovať, preposielať súbory medzi užívateľmi a aj inak komunikovať. Hlavnou výhodou oproti využívaniu napríklad e‑mailu spočíva v princípe odosielanie a prijímanie správ v reálnom čase. Inými slovami správa je doručená vo veľmi krátkej dobe od odoslania (väčšinou v rámci stoviek milisekúnd).

Ide o komunikáciu najčastejšie medzi dvoma osobami písaným textom cez IM program (klient), komunikujúci cez internetu prostredníctvom špeciálneho IM protokolu.

IM pomocou služby ICQ

ICQ – čítaj podľa anglického spellingu: „aj sí kjú“> aj sík jú čiže I seek you čo by malo znamenať „hľadám ťa“. Program (IM klient) sa dá stiahnuť napríklad z adresy http://www.softmania.sk/Icq-6.html. Najnovšie je ponúkaná verzia pre prácu cez prehliadač (nie je treba inštalovať IM klienta): Spustit službu Web-ICQ,

Instantná (okamžitá) komunikácia – chat v pošte Gmail

Rozhovor (chat) je formou v internetovej komunikácii, ktorá nachádza čoraz významnejšie uplatnenie. Elektronická pošta Gmail umožňuje takúto formu komunikácie bez nutnosti zvláštneho programového vybavenia (IM klienta známeho ako ICQ, Miranda, Trilian a pod.).

V  pošte Gmail je táto služba ovládaná z panelu s názvom „Rozhovor“ pod zoznamom priečinkov naľavo od hlavného okna.

Úprava komunikačných parametrov sa nastavuje pomocou príkazu „Možnosti“ v spodnej časti panelu.

Komunikácia môže prebiehať len medzi užívateľmi, ktorí sú obidvaja naraz online (na linke, v spojení). Tento stav sa zapína/vypína pomocou príkazu „Nastaviť stav tu“ pod vlastným menom. Po zapnutí do stavu „K dispozícii“ (symbol zelený krúžok) sa aktualizuje stav u možných účastníkov v zozname kontaktov.

 

Google Talk

G-Talk-01 Je to jednoduchý instant messenger a komunikačná služba od spoločnosti Google. Okrem textovej komunikácie ponúka aj službu VoIP. V súvislosti s týmito službami potom poskytuje aj možnosť videochatu, zdieľanie súborov a hlasovej schránky.

Použitie služby, ktorá je úplne zadarmo, je podmienené registráciou účtu Google alebo na poštovom serveri Gmail, s ktorým je úzko prepojený (zdieľanie kontaktov, oznamovanie novej pošty, integrovaný klient vo webovom rozhraní).

Ďalšie programy okamžitých správ

Windows Messenger Windows Live Messenger, Yahoo! Messenger , Miranda, Trilian, ale podľa Wikipédie i ďalšie.

Zvláštny je program Skype, ktorého hlavné určenie je síce na telefonovanie pomocou protokolu VoIP, ale má i všetky prostriedky na použitie ako IM klient. Používanie tohto komunikátora je popísané v našom príspevku https://sites.google.com/site/tretiveknalinke/telefonovanie-cez-internet.

Skupinová komunikácia

Pre riešenie komunikačných potrieb stabilnej skupiny užívateľov sa postupne sformoval prostriedok s názvom „Diskusná skupina“ alebo i „Diskusné Fórum“. Teda je to priestor, kde sa stretávajú užívatelia s približne rovnakými záujmami. V rámci projektu Tretiveknalinke je od začiatku roku 2008 sformovaná skupina v rámci služby GoogleGroups. V poslednom polroku však dochádza k podstatným zmenám v štruktúre týchto skupín, ako i k zmene užívateľského rozhrania.

G-Groups-01 Bohužiaľ, pre nové „fórum“ zatiaľ nie je k dispozícii slovenská lokalizácia. Ako je vidieť z obrázka, celkový vzhľad je príjemnejší i praktickejší, ako doposiaľ.

Sociálne siete

Podľa Wikipédie u pojmov „social networking“ a „sociálne siete“, v stručnosti ide o prepájanie kontaktov medzi ľuďmi, ktorí majú niečo spoločné. Každý používateľ si vytvorí vlastný profil, v ktorom napíše o sebe základné informácie. Na základe týchto informácií sa nadväzujú vzťahy medzi používateľmi, ktorí sa spájajú do skupín. Vzájomnými prepojeniami používateľov a skupín vzniká sieť vzťahov, ktoré sú veľmi dôležité v praxi. Nevýhodou social networkingu je fakt, že používatelia nemusia do svojho profilu vložiť pravdivé informácie a je to takmer nemožné zistiť.

Google Buzz

Najjednoduchším pokusom o vytvorenie siete v rámci služieb Google je „Buzz“ – bzukot – niekedy i hlášky.Buzz-01

Základný úmysel je prostredníctvom stručných správ poskytovať vzájomne dohodnutému okruhu „sledovateľov“ stručné správy o zaujímavých udalostiach, webstránkach vrátane obrázkov. Ako v každej sieti, vyžaduje sa zverejniť o sebe aspoň nejaké údaje (ktoré majú byť nápomocné pri začleňovaní do siete účastníkov s kompatibilnými záujemcami. Pre službu Buzz je to Profil Google: Buzz-02

Obrázok vyššie ako príklad : http://www.google.com/profiles/u/0/zaskodnik#about (slovenská odborníčka z Google, San Francisco, USA).

Twitter

Veľmi príbuzný vzhľad má rozhranie siete Twitter: http://twitter.com/#!/tretiveknalinke.

Twitter-01

Facebook

Facebook je dnes asi najrozšírenejšia sociálna sieť, lokalizovaná už i do slovenčiny. - http://cs-cz.facebook.com/. Je zrejme zo všetkých podobných prostriedkov najhlbšie prepracovaná. Zdá sa, že kladie najväčší dôraz na všestranné publikovanie profilu účastníka. Pritom sú poskytnuté možnosti na voľbu rozsahu zverejnenia profilu.

FBook-01 Obľuba je zrejme založená na nasledujúcich danostiach:

  • Možnosti publikovania – denné správy, odkazy, komentáre, fotografie
  • Možnosti združovania – vytváranie skupín, organizácia priateľov do skupín
  • Publikačné doplnky – vlastné fotoalbumy. možnosť uverejnenia fotoalbumov Picassa,
  • Široký okruh užívateľov, kde sa vždy nájde niečo zaujímavého

Orkut

Orkut je sociálna sieť, ktorú poskytuje portál Google. Je zrejmé, že napríklad mnohé moduly zo služby Gmail tu nachádzajú uplatnenie – rozhovor sa organizuje podobným spôsobom. V minulom roku sa zmenil vonkajší vzhľad rozhrania:

Orkut-01

Ďalšie záujmové skupiny a siete

Kde sa dajú nájsť príklady tých, ktoré sú dostupné v slovenčine, resp. češtine:

Žiadne komentáre: