29 januára 2013

Program na 30. januára 2013

Písanie textových správ a ich zasielanie na iný počítač (e-mail = elektronická pošta) sa zrodilo pred štyridsiatimi rokmi. Za toto obdobie sa elektronická pošta stala základom mnohých ďalších foriem internetovej komunikácie. V tomto texte sa rozoberajú len okamžité správy a diskusné fórum.

Ďalšie formy internetovej komunikácie

Okamžitá výmena textových správ (Instant messaging)

Instant messaging (skratka IM; prekladané ako odosielanie / posielanie / zasielanie okamžitých správ, rýchle posielanie/zasielanie správ, okamžitý messaging, okamžité spracovanie správ) je internetová služba, umožňujúca svojim užívateľom sledovať, ktorí ich priatelia sú práve pripojení, a podľa potreby im posielať správy, chatovať, preposielať súbory a aj inak komunikovať. Hlavná výhoda oproti využívaniu napríklad e‑mailu spočíva v princípe odosielania a prijímania správ v reálnom čase. Inými slovami správa je doručená vo veľmi krátkom čase od odoslania (väčšinou v rámci stoviek milisekúnd).

Ide o komunikáciu písaným textom najčastejšie medzi dvomi osobami cez IM program (klient), komunikujúci cez internet prostredníctvom špeciálneho IM protokolu.

Rozhovor (chat) prostredníctvom pošty Gmail

Elektronická pošta Gmail umožňuje takúto formu komunikácie bez nutnosti zvláštneho programového vybavenia (IM klienta). V  pošte Gmail je táto služba ovládaná z panelu s názvom „Rozhovor“ pod zoznamom menoviek/priečinkov naľavo od hlavného okna.

Pokiaľ v paneli okno nie je, je možné ho obnoviť pomocou tlačidla clip_image002, ktoré je k dispozícii v spodnej časti panelu.

 

 

 
Nastavenie parametrov rozhovoru je možné po rozbalení zoznamu príkazov, ktorý sa zobrazí po kliknutí na šípku napravo od hlavičky okna „Rozhovor“.

Výber položiek zo zoznamu je predstavený na obrázku vpravo.

Stav dispozície volajúceho k rozhovoru sa prepína podľa výberu možností na zo zoznamu na ďalšom obrázku.

Rozhovor možno nadviazať kliknutím na meno volaného v zozname kontaktov okna „Rozhovor“, alebo kliknutím na tlačidlo „ Pozvať na rozhovor“ na karte kontaktu.

 

 

Po tomto sa otvorí okno „Rozhovor“, kde v hlavičke je meno volaného. V paneli nástrojov sú k dispozície tlačidlá zapnutie videohovoru, hlasového hovoru a tlačidlo pre pridanie ďalšieho účastníka komunikácie. Keďže v príklade sú všetky tieto možnosti neprístupné, tlačidlá sú prečiarknuté.

Google Talk

Je to jednoduchá komunikačná služba od spoločnosti Google, ktorá nevyžaduje IM (instant messenger) klienta, nakoľko je zbudovaný v službe Gmail. Okrem textovej komunikácie ponúka aj službu VoIP. V súvislosti s týmito službami potom poskytuje aj možnosť videochatu, zdieľanie súborov a hlasovej schránky.

Použitie služby, ktorá je úplne zadarmo, je podmienené registráciou účtu Google alebo na poštovom serveri Gmail, s ktorým je úzko prepojený (zdieľanie kontaktov, oznamovanie novej pošty, integrovaný klient vo webovom rozhraní).

Samostatný program na komunikáciu je možné stiahnuť zadarmo zo servera http://www.google.com/talk/ . Program umožní komunikáciu priamo z počítača (bez internetového prehliadača) vrátane prenosu súborov. Pri kliknutí na ikonku pošty Gmail, potom sa spustí prehliadač a otvorí sa štandardné okno pošty Gmail.

 

Po štarte počítača sa ikonka programu umiestni do oblasti oznámení (ak je to pri inštalácii povolené) a informuje i o počte neprečítaných správ.

IM pomocou služby ICQ

ICQ – čítaj podľa anglického spellingu: „aj sí kjú“> aj sík jú čiže I seek you čo by malo znamenať „hľadám ťa“. Program (IM klient) sa dá stiahnuť napríklad aj z adresy http://downloads.zoznam.sk/download/icq-23 . Najnovšie je ponúkaná verzia pre prácu cez prehliadač (nie je treba inštalovať IM klienta): Spustit službu Web-ICQ,

Ďalšie programy okamžitých správ

Windows Messenger Windows Live Messenger, Yahoo! Messenger , Miranda, Trilian, ale podľa Wikipédie i ďalšie.

Zvláštny je program Skype, ktorého hlavné určenie je na telefonovanie pomocou protokolu VoIP, ale má i všetky prostriedky na použitie ako IM klient. Používanie tohto komunikátora je popísané v  príspevku https://sites.google.com/site/tretiveknalinke/telefonovanie-cez-internet.

Telefonovanie pomocou programu Skype

Na lekcii bude precvičené využívanie programu Skype, pomocný text je uverejnený v https://sites.google.com/site/tretiveknalinke/telefonovanie-cez-internet#TOC-Pr-prava-a-pou-vanie-software. Aj napriek tomu, že tento príspevok bol publikovaný takmer pre tromi rokmi. uvádzané postupy v zásade stále platia.

Skupinová komunikácia (fórum)

Pre riešenie komunikačných potrieb stabilnej skupiny užívateľov sa postupne sformoval prostriedok s názvom „Diskusná skupina“ alebo i „Diskusné Fórum“. Je to priestor, kde sa stretávajú užívatelia s približne rovnakými záujmami. V rámci projektu Tretiveknalinke je od začiatku roku 2008 sformovaná skupina v rámci služby GoogleGroups. Vývoj v posledných dvoch rokoch zaznamenal zmeny v štruktúre týchto skupín, ako i k zmenu užívateľského rozhrania.

V predchádzajúcom roku sa zobrazenie a ovládanie tohto nástroja značne zmenilo. Dnes je veľmi v súlade s užívateľským rozhraním Gmailu, čo je možné považovať za pozitívne. Je to prostriedok, ktorý umožňuje nielen vzájomnú výmenu správ ale i zdieľanie súborov. Zdá sa, že takto nastavené fórum nájde i uplatnenie v rámci výučby.

Hlavné okno fóra

Lektorom nastavené fórum Tretiveknalinke sa členovi fóra javí ako na nasledujúcom obrázku.

Forum-01a Toto fórum môžu zobrazovať len registrovaní členovia.

Napísať príspevok

Člen fóra môže uverejňovať príspevky („Opýtať sa“ alebo „Začať diskusiu“). Zapíše „Názov otázky“ (alebo Názov témy“) môže písať text príspevku vrátane formátovania obdobne ako v novej správe pošty Gmail.

Forum-02a

Tieto príspevky môžu byť označené značkami – zoznam doteraz používaných je na spodnom okraji poľa „Značky“. Po ukončení stlačí „ UVEREJNIŤ „.

Prezeranie príspevkov

Po kliknutí na príspevok z už uverejnenej témy sa okno príspevku otvorí a je možné použiť odkazy, zobraziť alebo stiahnuť prílohy.

Forum-04
Uverejnenie odpovede

Tak isto je možné dať svoju odpoveď na tému, otázku, alebo na predchádzajúcu odpoveď. Je to obdobné, ako odpovedať na správu pošty Gmail. Po kliknutí do poľa „Odpovedať“ sa píše text odpovede nad text pôvodnej správy. Po úplnom napísaní, prípadnom formátovaní, pridaní obrázkov sa stlačí tlačidlo „ Uverejniť“.

Forum-05

Pri písaní príspevkov treba pamätať na to, že už raz uverejnený príspevok nie je možné meniť (opraviť napríklad preklepy). Obdobne ako u správ elektronickej pošty, čo sa raz odošle, sa už nedá vrátiť späť. Pravda autor príspevku ho podľa nastavení môže odstrániť Príkazom „Akcie>Odstrániť“(ale aj správca a vlastník skupiny).

Žiadne komentáre: